onsdag 27. februar 2013

Fletteloff

Hei idag fikk jeg lyst til å prøve meg på en fletteloff med 8 deler etter å ha sett "the great british bake off".


Fletteloff:
500g mel
1 ss olivenolje
4 dl vann
2 ts salt
1/2 pakke tørrgjær
litt oliven olje til å smøre deigen

Rør sammen mel, salt og tørrgjær.

Ha i olivenolje og vann i melblandingen og rør sammen ingrediensene.

Elt deigen til den er smidig og elastisk, ca i 10 min.

La den heve i 1 time på et lunt sted.


Elt deigen til den er smidig igjen og del den i 8 like store deler og rull dem ut i pølser. (ca 100g hver).

Legg pølsene i et blekksprut bilde og knip sammen alle pølsenen i den ene enden.





















For å flette med 8 deler så skal man gjøre følgende: (flettemetode fått fra bbc)
Man navngir alle pølsene fra 1-8 fra venstre mot høyre. Hver gang man flytter en pølse så vil den få et nytt nummer etter dens nye posisjon i rekken.


1. Legg 8 under 7 og over 1 
2. Legg 8 over 5
3. Legg 2 under 3 og over 8 
4. Legg 1 over 4
5. Legg 7 under 6 og over 
6. Repeter step 2-5, til hele deigen er flettet
7. Avslutt fletten ved å brette enden under fletten. 

La deigen hvile i 1 time før du pensler den med egg og steker den i ovenen på 200 grader i 20-25 min.


























-Theresa

1 kommentar:

  1. Må jeg jammen meg prøve, altså!

    Du har en skrivefeil i fletteoppskriften: "5. Legg 7 under 6 og over" ... mangler vel ett 1-tall på slutten der. ;)

    SvarSlett