torsdag 14. februar 2013

Moussaka med poteter

Hei idag ville jeg prøve på noe gresk og søsteren min hadde en super oppskrift hun fikk på skolen, så da var det ikke vanskelig å bestemme middagen vår idag. Moussaka er på en måte grekernes svar på lasagne og retten pleier å inneholde lammekjøtt og aubergine. I denne oppskriften så har jeg brukt kjøttdeig og poteter istedenfor.

Moussaka med poteter (4 pers):
8 skrelte poteter
2 dl revet ost

Kjøttsaus:
400 gr kjøttdeig
1 løk
2 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater
2 ss ketchup
1 ts salt
1 ts pepper
2 ts kanel

Ostesaus:
2 dl revet ost
5 dl lettmelk
3 ss hvetemel
1 egg
1 ts muskat
1/2 ts salt
1/2 ts pepper

Skjær potetene i skiver og kok de så vidt møre i vann i ca 3-4 min
Surr løk og hvitløk gylne i olje.

Tilsett kjøttdeigen og stek den godt. Ha i hermetiske tomater, ketchup, og krydderet, bland godt og la kjøttsausen småkoke i 3 min.

Visp sammen mel og melk og kok opp i ca 2-3 min på svak varme.

Ha i muskat, salt, pepper, egg og revet ost og rør godt.


Dekk en ildfast form med et lag poteterskiver, ett lag kjøttsaus og resten av potetskivene oppå igjen.


Ha så ostssausen over før du avslutter med 2 dl revet ost.

Stek moussakaen i ovnen på 170 grader i 30 min.

Server retten med en frisk salat som tilbehør.

-Theresa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar