fredag 19. april 2013

Prinsessekake


Nå er det lenge side jeg har blogget. I det siste har jeg hatt så mye å gjøre at jeg ikke har hatt tid til å bake, men idag måtte jeg bare prøve å lage prinsessekake etter at jeg så Hele Norge Baker. Denne kaken passer med en kopp kaffe eller te og er kjempegodt hvis man ønsker å kose seg litt.


Deig
450 mel
50 gr smør (romtemperert)
100 gr sukker
4 dl melk (lunkent)
3 ts gjær 
1 egg(romtemperert)

Fyll:
60g revet marsipan
50g brunt sukker
1 porsj hjemmelaget vaniljekrem
30g tranebær
50g hakket mandler

Pynt:
30g mandler 
40g revet marsipan
egg til pensling

Bland sammen alt det tørre før du har i egget og halvparten av melken.

Elt deigen i en kjøkkenmaskin på lav styrke og spe i litt melk helt til alt er brukt opp. Kutt smøren i terninger og ha i etterhvert som hver terning har blitt eltet inn i deigen. Øk styrken på maskinen. Kjør helt til deigen er smidig og glatt før du legger den til heving i 1 time.


Slå ut luften i deigen og kjevle den ut. Ha på et tynt lag vanilje krem før du strør brunt sukker, hakket mandler og tranebær. 

Rull sammen deigen og sett emnene i en springform. En rull i midten og resten i ring rundt dem. Pass på at det er litt luft mellom emnene så de får plass til å vokse.

La kaken heve i 1 time før du fyller hulrommene med resten av vaniljekremen og drysser på marsipan og mandler. Stek kaken på 180 grader i 30-40 min.

Server med en god kopp kaffe eller te. 

-Theresa

1 kommentar: