fredag 13. desember 2013

Lussekatter


Nå er det lenge siden jeg har blogget! Siden jeg blogget sist har jeg fått meg jobb og mye annet skjer utenfor skolen i tillegg til skolen så jeg har ikke hatt tid eller motivasjon til å blogge. Men idag fikk jeg plutselig skikkelig julestemning da jeg innså at jeg faktisk bare har en vurdering igjen før jul. Jeg begynte å fantasere om alt det jeg har lyst til å bake og da hadde jeg ikke annet valg enn å dra til butikken og kjøpe ingredienser til bakeorgien min (hihi). Siden det er Lucia idag vil jeg dele en oppskrift på lussekatter med dere. Håper dere liker den :) Jeg hadde det ihvertfall utrolig gøy med å leke kjemiker (nøørd >.<) da jeg skulle knuse safranen i morter og overføre det til melken.

Lussekatter 12 stk:
7 dl mel
60 gr smør
70 gr sukker
3 dl melk
3 ts gjær 
1 ts kardemomme
1ts bakepulver
noen tråder safran
1/2 ts gurkemeie

rosiner til pynt
egg til pensling

Bland sammen det tørre

Varm opp smør og melk til 37 grader mens du knuser safran i en morter. Ha i gurkemeie og safran i melken


Ha all væsken i det tørre og kjør i 10 min på kjøkkenmaskin evt. elt i 10 min

La deigen heve i 1 time

Slå luften ut av deigen og kutt den i 12 emner

Lag lussefigurer av emnene og la det etterheve i 30 min. Pynt lussekattene og stek dem på 200 grader i 10 min.


- Theresa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar