tirsdag 24. juli 2012

Grønnsakskarbonader med couscous


Hei! Dette er Ria, en venninne av Theresa. Theresa er nå på en liten ferie, hvor hun ikke kan oppdatere bloggen sin på. Derfor skal jeg og (kanskje) en venninne til, oppdatere matbloggen hennes for henne i en (og kanskje to) uke(r). Jeg skal prøve å gjøre det så spennende og likt Theresa sin stil som mulig, men maten jeg lager er mye mer... mikset på en måte.

I dag lagde jeg grønnsakskarbonader (hvor noen av de hadde chorizo, en slags spanske pølser) med couscous (ser ut som ris, veldig godt!) og foccasia (det siste ble kjøpt på Meny i dag, men det er ganske enkelt å lage det og, så kanskje jeg lager det en annen dag ^^). Det var enkelt å lage, går ganske fort (tok tid for meg fordi jeg er treg, og at jeg ikke er vandt til å lage mat mens jeg tar bilder). Men nok mas fra meg, her kommer hvordan den ble laget;


Grønnsakskarbonadene:

1/2 løk
4 gulrøtter
4 poteter
2 asparges
(1 chorizo <- moren min er vegetarianer, så den tok jeg inn til slutt)
3 egg (jeg prøvde først med to, men den var ikke så tørr når jeg tok tre)
6 ss sammalt spelt (sammalt hvete, grovt kan også brukes)
1 ts salt
2 ss soft flora (flytende margarin kan også brukes)

Couscous:

1 dl pr person (jeg tok 3 dl)
1 dl vann pr person (jeg tok 3 dl)

Til couscousen:

Håndfull østersopp (forsiktig når du skyller den! tar opp mye vann.)
En halv vårløk


Vask og riv løken, gulrøttene og potetene (aspargesene er bedre å kutte) på et råkostjern og putt det i en bolle.
Ha i melet og bland godt før du har i eggene og 1ts salt, ellers så kan det bli klumpete. Bland igjen og la det svelle i fem minutter.
Varm opp en stekepanne med margarin og begynn å steke karbonadene. De skal være omtrent 1 cm tykk, størrelsen velger man selv.
For de som vil ha litt kjøtt i noen av karbonadene, men ikke alle (som jeg ville ha i dag), er det bare til å tilsette det når mange nok karbonader er blitt stekt uten. Selv brukte jeg chorizo.
For couscousen trenger man vann som er kokt med litt salt i. Dette helles over couscousen som er i en kasserolle, og de blandes sammen helt...
...til det blir sånn: la det stå i 5 minutter med lokket på.
Siden jeg syntes det ble kjedelig med bare couscous, stekte jeg kuttet vårløk og sopp (østerssop) til å ha på over.

Nå er maten ferdig~
- Ria

2 kommentarer:

  1. Dette så virkelig godt ut. Må lage dette en gang

    SvarSlett
  2. .... Oki Ria .. Du har definitivt blitt flinkere til å lage mat .... won't say what my name is.... Find out urself .. I would never admit this in real life!

    SvarSlett