mandag 23. juli 2012

Blåbærpai

Heisann idag var jeg ute og plukket blåbær og siden jeg hadde endel deig igjen fra empanadasene så bestemte jeg meg for å lage blåbærpai.

Deig:
200 gr hvetemel
100 gr smør
50 gr melis
1 dl vann
1/2 ts salt

Fyll:
300 gr Blåbær
2 egg
1 dl fløte
1 ts vaniljesukker
1 dl sukker

Bland alle ingrediensene til deigen i en bolle og kna godt.

Smør paiformen med olje og ha litt hvetemel i.

Kjevle ut deigen, ha den i formen og lag små hull med en gaffel. Stek paibunnen på 220 grader i 10 min

Ha egg og sukker i en annen bolle og pisk den til eggedosis

Ha i vaniljesukker og fløte og pisk godt.

Etter at paibunnen er ferdigstekt ha blåbærene oppå.

Sil eggblandingen og ha den over blåbærene.

Legg på ekstradeig hvis du ønsker og stek på 180 grader i 20-25 min til fyllet er gyllent.

-Theresa

1 kommentar: