tirsdag 4. september 2012

Banh Bao Dampende boller med kjøttfyll

Hei idag var jeg hjemme hos en bekjent av meg. Hun lærte meg hvordan man skulle lage banh bao og det var kjempekjekt. Jeg har prøvd å lage banh bao før, men har aldri helt klart foldene til bollen, eller få en god deig. Forhåpentligvis har jeg lært det nå. Banh bao krever endel planlegging pga det tar minst 2 timer å lage dem, men når du har tid så er det virkelig verdt å prøve å lage dem. Deigen er mye mer myk og luftig iforhold til vanlig bolledeig pga melen er mye mer siktet enn vanlig og kombinert med kjøttfyllet så får du en perfekt lunsj. Bollen kan også lages uten fyll og da pleier man å spise det ved siden av stekt and. De spesielle varene får du i de fleste asiatiske butikker, men du må i tillegg ha dampkoker for å lage bollene. De får du i de fleste kjøkkenbutikker.


Banh bao (30 stk):
1 kg spesial hvetemel
6 dl melk
1 pk tørrgjær
1/2 ts bakepulver
160 gr sukker
5 ss matolje
1 ts salt

Fyll:
8 hodekål blader
1 stor løk
1 fedd hvitløk
1/2 kg kjøttdeig
3 kinesiske pølser
1 ss østersaus
1 ts pepper
1 ts sukker
1/2 ts sesamolje
1 ss soyasaus

I en kjele ha i melk, olje, sukker og salt. Deretter varm innholdet til væsken når 37 grader. Rør av og til så sukkeret løses ut i melken og ikke brenner seg fast i bunnen.

Bland godt sammen bakepulver, gjær og mel og Ha i melkeblandingen.

Bruk eltemaskin til deigen slipper bunnen eller elt for hånd til deigen er blank og glatt.

La deigen heve i 30 min eller til dobbel størrelse.

Imens lager du fyllet. Først damper du kålbladene raskt så de blir halvkokte. De skal være litt myke, og samtidig beholde noe av sprøheten. Kutt deretter kålbladene i strimler. Stek så pølsene raskt og skjær dem i biter.
Kinesiske pølser

Hardkok eggene og skjær dem i 6 deler.

Surr overfladisk løken og hvitløken. De skal så vidt bli gylne før du har i kålen, sesamolje, soyasaus, pølsebitene og østersaus og blander godt på svak varme.

Overfør grønnsaksblandingen over i kjøttskålen og bland godt sammen.

Form 30 små kuler av kjøttblandingen og legg til side.
Brett bakepapiret i ruter på 7x7 og klipp dem ut.

Etter 30 min del deigen i emner som veier 50 gr hver, men bare del ca 6 stk. Resten lar du ligge i bollen med et varmt og fuktig håndkle over. Dette er for å hindre at deigen får skorpe.

Skjevle ut deigen i runde sirkler og ha på fyllet. Kjøttet skal på en måte stå litt og eggeskiven skal halveis ligge under kjøttfyllet. Dette gjør at det blir enklere å lage folder.

Lag folder ved å brette sammen litt og litt av deigen og tilslutt klem enden godt sammen så ikke bollen sprekker opp når den dampes.

Legg et bakepapir under bollen.

La bollene etterheve i 30 min for at det danner skorpe på deigen.

Damp bollene over kokende vann i 20 min.

Dampkoker


La dem hvile på rist.


-Theresa

17 kommentarer:

  1. Bra blogg, Theresa!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [æ] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
    Svar
    1. Banh bao er vietnamesisk, ikke kinesisk, som det også fremgår i taggen hennes.

      Slett
    2. Det var hyggelig å høre :D

      Slett
    3. Fra wikipedia:
      Place of origin Guangdong, China

      Bánh bao (literally "enveloping cake") is a ball-shaped dumpling containing pork or chicken meat, onions, eggs, mushrooms and vegetables, in Vietnamese cuisine. Additionally the steamed bun often has Chinese sausage and a portion of a hard-boiled egg inside.
      The dish originated with the baozi from China but was adapted by the Vietnamese and is also available in most other countries with significant Vietnamese populations. Bánh bao are generally smaller than baozi, and are filled with savory fillings, the most popular of which is seasoned ground pork. As in China, pork is the most popular kind of meat in Vietnam. Vegetarian version of banh bao also exists.
      Bánh bao is an old fashioned Cantonese dim sum called tai pao (大包, literally "big bun") brought to Vietnam by Cantonese immigrants. It was invented during the hardship days of old China to feed the ordinary people.

      Slett
    4. Hei. Ordet "Banh bao" er vietnamesisk men selve produktet kom fra Kina. Det var kinesiske innvandrere i Vietnam som pleide å selge banh bao om kvelden i byen (Saigon) da jeg var liten. Men de hadde vel vært i landet lenge, lenge før min tid. Vietnamesere lager ofte den versjon som 246the viste men med en annen viktig forskjell. Kjøttdeigen som er med i fyllen bør absolutt stekes lett først. Det er for å forsikre om at den er "kokt/stekt" og ikke minst, mye lettere å kontrollere om den er riktig kryddet. Man må vel smake på den først. Det skal være litt mild og søt og ikke for salt som Japans mat men litt smakfull. I tillegg synes jeg at man ikke skal bruke vanlig sopp men "katteøre-sopp" (nam me`o). Navnet kan høres skrekkelig ut men det er den riktige sopp. Den vokser på råtne trestammer i tropisk områder og er ikke billig. Fyllen bør i korthet være litt løs og fuktig, ikke for tør eller for kompakt.

      Deigen bør har litt olje for å gi litt glans på ferdig produkt. Siktet hvetemel kan veldig godt brukes. Det har jeg gjort. Jeg personlig prøver å la være å bruke kinesiske produkter for det er mye tull med dem. Men kinesisk pølser (lap xuong) er et must.

      Good luck.

      Slett
  2. Dette ser kjempegodt ut! Har alltid likt asiatisk mat, men er sjeldent jeg lager det selv. Tror jeg maa oppgradere kjokkenet litt og skaffe litt asiatiske oljer etc. Dette maa testes! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA :D det tar litt tid å lage dem, men de er virkelig verdt det ^^

      Slett
  3. du bør ha 2 te skje sitronsaft til, og bytter ut tørr gjær mot 1 pakke søt gjær. Da blir det enda bedre

    SvarSlett
  4. Så gøy å finne en blogg med autentiske asiatiske oppskrifter!

    SvarSlett
  5. Nice! Må lage veggis varianten :)

    SvarSlett
  6. Vet ikke helt hvordan det skrives, men det uttales fahg. Hvis du vet hvordan det lages, eller hva det er for den gangs skyld, kunne du gitt oss oppskriften på det? Fikk det en gang, og elsket det! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikter du kanskje til pho som er en biffnudelsuppe med masse urter og salat? Den har jeg tenkt å legge ut engang ;)

      Slett
  7. Hei, jeg har ingen dampkjele. FInnes det noe alternativ for tilbereding av denne fantastiske bollen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, har du ikke dampkjele så er det egentlig ikke mulig å lage disse bollene. Hvis du har lyst til å eksperimentere så kan du jo prøve så steke de i ovnen, men bollene vil da bli gule og sannsynligvis ligne mer på vanlige boller med kjøttfyll.

      Slett