lørdag 1. september 2012

Foccacia

Foccacia er et italiensk brød som ligner og har teksturen til pizza. Den spises som tilbehør til andre retter f.eks grønnsakskarbonader som en venn av meg har laget her.
Foccacia:
500 gr mel
1 ts sukker
2 ts gjær
1,5 ts salt
4 dl vann
3 ss olivenolje

Fyll:
1 ts salt
12 sorte oliven
2 ss olivenolje

Rør sammen gjær og lunken vann (ca 40 grader).

Ha deretter i salt, 2 ss olivenolje og sukker og bland.

Tilslutt ha i mel og kna deigen så den er fast, men ennå litt klissete.

Tilsett resten av olivenoljen og smør deigen så den ikke sitter fast i bollen.

Sett deigen til heving i 2 timer eller til den har hevet til dobbel størrelse.
Legg deigen på et stekebrett og form den til en sirkel og la den etterheve i 15 min
Dytt olivene i nedi deigen, dryss over med havsalt og stryk olivenolje jevnt utover. Deretter stek brødet på 225 grader midt i ovnen i 20 min.
Blomstene hjemme hos meg blomstrer veldig fint disse dager.


-Theresa

1 kommentar:

  1. Åh! Dette så utrolig godt ut~ Mine blir veldig flate >< Tror jeg skal følge oppskriften din =D!

    PS: Du har veldig fine blomster n__n Hadde likt de bedre ute i hagen da =P

    SvarSlett