lørdag 13. oktober 2012

Eplepai med nøttetopping og bolledeig

Siden jeg lagde eplemosen så har jeg hatt lyst til å bruke det i bakverk og jeg har gått rundt og drømt om eplevafler og eplesnurrer. Jeg ville at eplemosen skulle være dominerende i bakverket og følte egentlig at vafler og kanelsnurrer dekke til den friske eplesmaken. Dermed endte jeg med å bruke bolledeig som skall for eplefyllingen og ha en nøttetopping på toppen. Så resultatet ble vel en hybrid av eplepai og eplesnurrer.


Bolledeig 12 stk:
500 gr eplemos
40 gr sukker
80 gr smør
2 dl melk
1 1/2 ts gjær
1/2 ts kardemomme 

Nøttetopping:
2 1/2 ss havre
1 ss sukker
2 ts mørk sirup
1 ss smør
1/2 dl valgfri nøtteblanding (valnøtter, mandler, cashewnøtter, peanøtter osv)

Varm opp smør og melk i mikrobølgeovnen i 1 min og rør godt sammen.

Bland sammen alt det tørre.


Rør sammen det våte og det tørre og elt til deigen er smidig og glatt, melkerøren må være ca 37 grader.

Sett den til heving i 1 time.

Grov hakk nøttene og bland det sammen med resten av topping ingrediensene. 

Kjevle ut deigen og bruk en cookie cutter el. og kutt ut sirkler.

Kjevle sirklene tynne og legg de i muffinsformer. 


ha 1 ss eplemos i hver og dekk dem med nøttetopping.

Stek dem på 220 grader i 10-13 min.

-Theresa


1 kommentar: