fredag 30. november 2012

Tikka Masala


Etter at jeg fikk smake tikka masala hos en venn så har jeg hatt lyst til å prøve det hjemme, men det har alltid virket som en litt stor utfordring pga alle ingrediensene så jeg har ikke prøvd før nå. Retten blir best hvis kjøttet for ligge å marinere over natten så mariner kjøttet dagen før den skal serveres.
Oppskriften er inspirert av Nirus
Krydder til retten kan du få hos krydderia


Tikka Masala mainade(4 pers):
1 dl matyogurt
3 ts tandori masala
3 ss sitronsaft
2 fedd hvitløk
1 ts malt korianderfrø
1 ts salt
1/2 chillipulver
1 ss fersk revet ingefær

600 gr kyllingfile
ris til 4 personer

Saus:
300 gr finhakket tomater
3 ss olje
1/2 ts hele spisskummenfrø
1/2 malt muskat
1 matyogurt
1/2 ts salt
1/2 ts chillipulver
1/2 ts gurkemeie
1 ss revet ingefær

Kutt kyllingfileene i spisestore biter.

Rist spisskummen i en tørr panne og finmal den. Deretter bland sammen alle ingrediensene til marinaden.

Mariner kyllingbitene og legg den i kjøleskapet over natten eller i 1 time. Stek deretter kjøttet på 225 grader i 10-12 min.

Rør sammen alle ingrediensene til sausen unntatt yogurten i en varm panne i ca 2-3min.
Ha i matyogurten, rør sammen før du tilsetter kjøttet og lar det trekke i sausen i 5 min.


Server tikka masala med nykokt ris og grønnsaker.

-Theresa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar