torsdag 5. juli 2012

Mi Quang Ga - kylling nudelsuppe

Heisann i det siste så har jeg hatt veldig lyst på kylling nudelsuppe så derfor bestemte jeg meg for å lage  idag. Denne matretten er fra Da Nang en by i Vietnam og du får ikke spist bedre Mi Quang noen steder enn her. Jeg dro til Vietnam i fjor og da fikk jeg smake på denne retten i Da Nang og det var virkelig en matopplevelse som jeg ikke glemmer med det første.


Oppskrift tatt fra danangcuisine 
Mi Quang Ga (5 porsjoner)
1 høns
80 gr Gurkemeie
2 dl peanøttolje
3 fedd hvitløk
2 l vann
1 hønsebuljong
5 egg
400 gr risnudler

Marinade:
2 ts pepper
2 ts sukker
2 1/2 ss østersaus
1 hønsebuljong

Salat:
1/2 isbergsalat
1 bananblomst
1/2 pk basilikum
koriander
mintblader
andre urter du måtte ønske

Topping:
hakkende peanøtter
hakket gressløk
Koriander
sitron
chilli
ris kjeks




Kutt kjøttet i spisestore biter og ha i ingrediensen til marinaden, bland godt og legg kjøttet i kjøleskapet i et par timer

Når kjøttet har vært i kjøleskapet en stund så kan du begynne med å skrelle gurkemeien og knuse den. Deretter finhakk hvitløken.


 Ha i 1,5 dl peanøttolje i en varm kjele og vent til den har nådd kokepunktet ca 2 min
Skru ned varmen til minste varme og ha i hvitløk som du surrer til den har blitt gyllen. Deretter har du i gurkemeien, 1 ts østersaus og miks det godt i 1 min.
Ha så i kjøttet og miks godt så all kjøttet får olje og gurkemeie på.
Når du har blandet kjøttet godt i sausen så lar du den småkoke i 10 min. Etter 10 min heller du i 5 dl vann og lar det småkoke videre i 20 min. Når du har latt kjøttet kokt i 20 min så varmer du 0,5 dl peanøtt olje i en annen kjele og overfører alt kjøttet til denne. (suppen skal være igjen i kjele nr 1)
Ha i litt pepper og sukker og østersaus ca 1 ts og 4 øser med suppen i kjele nr 2 med kjøttet i. Ta lokk på og la det småkoke i 20 min. Hvis det blir for tørt heller du bare mer suppe i. I kjelen med suppen tar du i 1,5 liter vann, løk, 1 hønsebuljong og litt salt, pepper og østersaus etter smak. Så lar du det småkoke i 5 min

I en annen kjele koker du egg til de er hardkokte og i en siste kjele koker du risnudler som anvist på pakken.
Imens maten koker gjør du klar toppingen og salaten. Peanøttene rister du og hakker i biter. Koriander og gressløk grovhakker du og riskjeksene steker du opp etter anvisning


Bananblomsten kutter du opp med en potetskreller for da får du fine strimler, hvis du ikke har så kan du bare skjære normalt.

Når suppen og kjøttet er ferdig så legger du urtene og grønnsakene i matskålen
Forsett med å legge risnudlene oppå salaten så legger du på kjøttet
Avslutt med å legge peanøtter, hakket koriander, gressløk, egg og risflak på retten.



Enjoy

-Theresa

3 kommentarer:

  1. Har vann i munnen o___o ...
    Th, du må lage meg dette her asap!
    nii x3

    SvarSlett
  2. Dette her er bra! Så glad at du har laget denne bloggen. Skal hjelpe sultne vietnamesiske studenter i landet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres gøy ut, håper du greier det :D

      Slett