fredag 6. juli 2012

Ca kho karamelisert fisk


Dette er en rett jeg spiste hver gang jeg var hos bestemor da jeg var yngre og virkelig ingen lager karamelisert fisk like god som min bestemor. Jeg spiste denne retten i Vietnam der all vietnamesisk mat selvfølgelig smaker best, men den smakte ikke i nærheten så god som min bestemor's. Når vi lager karamelisert fisk hjemme hos meg så pleier vi å lage mye på en gang også spise retten utover uken. Det er fordi fisken smaker enda bedre når den har ligget i kjøleskapet et par dager og får sugd inn sausen. Retten kan spises rett etter at den har blitt lagd, men da smaker den ikke like bra.

Karamelisert fisk(10 pers)
3 kg fet fisk f.eks laks
6 ts salt
2 ss mørksirup
2 ss soyasaus 
1 hvitløk
vann
(2 ss olje hvis du bruker mager fisk)

1. Varm kjelen på høy varme og ha i olje og sirup.
2. La sirupen få bli litt brunere før raskt tar den fra kokeplaten. Det er viktig å
følge med på sirupen så den ikke brenner seg fordi da vil retten være ødelagt.
3. Ha i fisken og hell i vann til den nesten dekker fisken
4. Ha i de andre ingrediensene og la det koke opp. Når det begynner å koke tar du ned
til minste varme og lar det småkoke i minst 2 timer.
5. Smak til med ris, agurker, og kokt sommerkål eller andre valgfrie grønnsaker
-Theresa

1 kommentar:

  1. Hah, satt å savna min mors mat og søkte på ca kho. Kom over denne oppskriften og prøvde meg, var selvfølgelig ikke likt, men bra nok. Takk for oppskriften. Fortsett med flere oppskrifter!

    - Student med hjemmelengsel

    SvarSlett